Literaire Boekhandel Lijnmarkt - Klassieke muziek
spacer
spacer Zoeker

Literaire Boekhandel Lijnmarkt
literatuur poëzie kinderboeken tijdschriften en Plint

Zoeken
spacer
Hoofd Menu
Home
Over de Boekhandel
Boek van de Maand
Jeugdboeken
Boekverfilmingen
Klassieke muziek
Kortingsacties
Activiteiten
Nieuws
Leuke Websites
Contact
Zoeken
Klassieke muziek
Aangenaam Klassiek PDF Afdrukken E-mail


Celliste Alisa Weilerstein (die eerder een prachtige debuut-cd maakte met concerten van Elgar en Carter) en pianist Inon Barnatan (die onder meer samenwerkte met Janine Jansen) wagen zich aan twee hoogtepunten uit de romantische cellomuziek: de sonates van Rachmaninov en Chopin. Rachmaninovs sonate is geknipt voor de liefhebbers van pathos en kracht, Chopin stort zijn hart ook uit maar behoudt ook in zijn kamermuziek een aristocratische reserve. De musici spelen prettig gedreven en stuwen elkaar op naar turbulente hoogten waarin samenwerking en gevecht elkaar voortdurend afwisselen.
Tot de nieuwe behoort een cd met werken van Sergei Rachmaninov (1873-1943). Zijn muziek heeft de grote greep van de klassieke meesters en in de details de liefde voor romantische warmbloedigheid en schaamteloze pathetiek. Hij verlangt van musici het uiterste, schuwt het grote gebaar niet en zijn muziek is zowel subtiel als robuust, beheerst als doorleefd.

Drie grote variatiewerken (op thema’s van Chopin, Corelli en Paganini) worden gespeeld door de jonge Russische pianist Daniil Trifonov. Trifonov pakt het groots aan, gooit al zijn techniek in de strijd en heeft een prachtige toon. In de Rapsodie op een thema van Paganini wordt hij schitterend bijgestaan door de Philadelphia Orchestra o.l.v. de ook in Nederland zeer bekende Yannick Nézet-Séguin. Zijn spel is grillig in de beste zin van het woord: men ziet uit naar elke verrassing en men krijgt er vele. 
Simone Lamsma hoort met Janine Jansen, Lisa Ferschtmann en Rosanne Philippens inmiddels tot de crème de la crème van jong, vioolspelend Nederland. En net als deze drie uitstekende en beroemde collega’s beheerst ze een breed repertoire waarvoor ze zich graag inzet. Op haar nieuwste cd speelt ze twee romantische vioolsonates (van Schumann en Mendelssohn) plus een ruig, expressionistisch werk van de Tsjech Janáček. Die muziek lijkt een en al vertwijfeling, maar een briljante uitvoering als deze verandert een toonbeeld van tragiek in een toonbeeld van vervoering. Alles klinkt prettig voortvarend en de voor mij onbekende pianist Robert Kulek was een aangename verrassing.
De jonge Duitse-Russische pianist Igor Levit houdt van grote projecten. Dus wijdde hij zijn eerste twee cd-titels aan de late sonates van Beethoven en de partita’s van Bach. (Je mag als debutant immers geen halve maatregelen nemen). Ook zijn derde uitgave is groots: drie cd’s met de drie grootste variatiewerken uit de literatuur: Bachs Goldbergvariaties, Beethovens Diabellivariaties en Rzweski’s The people united will never be defeated. Net als op zijn eerste cd’s verenigt hij helderheid met voortvarendheid, inzicht in details met greep op de lange lijn. Zijn spel is niet romantisch in de zin van grote expressieve vrijheden, maar wel zeer intens, vooral door de geraffineerde afwisseling in zijn spel (ideaal bij deze stukken) en door de dosering van zeer directe met sophisticated muzikale middelen. De energie zit niet in krachtige gebaren, maar in de constante geladenheid. 
De Franse zangeres Natalie Dessay zet zich graag in voor de liedkunst van haar vaderland. Op deze cd zingt ze, begeleid door Philippe Cassard, liederen van onder meer Debussy, Poulenc, Chabrier en Chausson waarin de vervoering had in hand gaat met de subtiliteit en de ironie. De boodschap is vaak impliciet, verfijning is een deel van de boodschap, drama heeft vaak als keerzijde de knipoog, humor kan nooit kwaad (vooral voor Poulenc) en de bloemlezing is een uitstekende introductie tot de Franse liedkunst.
Johannes Brahms lijkt een componist over wie alles al gezegd is. Dat is gelukkig niet zo. Het schitterende Artemis kwartet nam twee van zijn drie kwartetten op en speelt ze met een energie en helderheid die deze muziek lang niet altijd krijgt maar haar wel zeer goed doet. In de langzame passages voelt men de onderhuidse voortvarendheid en de snelle hebben behalve daadkracht ook een grote innerlijke rust. De vertrouwde weemoed wordt niet opgelegd, maar is voortdurend tastbaar. En naast nostalgie blaken muziek en uitvoering van een even sterk aanwezige levenslust die men in uitvoeringen van Brahms veel vaker mag horen. Kortom: de vier leden moeten zo snel mogelijk het derde kwartet van Brahms opnemen.
Een van de hoogtepunten uit de actie Aangenaam Klassiek is de nieuwste cd van Janine Jansen. Met verschillende orkesten o.l.v. Antonio Pappano speelt ze een bekend en een onbekend concert: het concert van Brahms plus het eerste concert van Bartók. Net als op haar eerdere cd's verenigt ze een prachtige mooie lijn vol subtiliteiten met een beheersing van de lange lijn en weet ze voortdurend de balans te respecteren tussen haar en haar medemusici. Ogenschijnlijk nieuw (althans, op haar cd's) is haar aandacht voor schrijnende dramatiek en haar vermogen aan te geven hoe dicht dat ligt bij welluidendheid en ontroering. Haar vertolking van Bartóks eerste concert maakt nieuwsgierig naar haar vertolking van Bartóks tweede, een hoogtepunt van de twintigste-eeuwse muziek. En na het concert van Brahms moet ze beslist diens vioolsonates opnemen. Het leukste is dat Janine Jansen excelleert op beide terreinen. Ze maakt romantische muziek modern en moderne muziek klassiek.
Ook verschenen in het kader van Aangenaam Klassiek is een cd met orgelwerken van Bach door Masaaki Suzuki. Ook al was Bach zeer gelovig, hij componeerde veel meer dan alleen religieuze muziek, ook voor orgel. Op deze cd staan naast enkele stemmige koralen voor de eredienst diverse seculiere uitsmijters die ook duizenden heidenen als muziek in de oren klinken, zoals de beroemdste Toccata en fuga in d en een Prelude en fuga in e, Bachs meest overweldigende orgelcompositie. Suzuki is in Nederland vooral bekend als dirigent (hij nam van Bach onder meer alle cantates op) en blijkt ook een uitstekende organist te zijn. Als organist (net als dirigent) is hij geen man voor toeters en bellen en meer iemand van een rustige, geleidelijke opbouw naar grootse vergezichten. Met die benadering bereikt hij ook hier schitterende resultaten.
De Franse sopraan Véronique Gens begon haar carrière als koorlid met Franse barokmuziek en heeft zich inmiddels ontpopt in een breed repertoire. Op haar jongste cd zingt ze liederen van Franse componisten uit het fin de siècle zoals Duparc, Chausson en Reynaldo Hahn, een vriend en muzikale toeverlaat voor Marcel Proust. Ondanks die breedte is zij haar thuisbasis trouw gebleven. Ze zingt de fin de siècle liederen weliswaar met een neus voor tijdgebonden verfijning en klankschoonheid, maar in haar gevoel voor helderheid en haar voorliefde voor onopgesmuktheid is zij de Franse meesters uit de barok trouw gebleven. Debussy hield niet toevallig van Rameau en Gens zingt deze liederen met een zekerheid die men meer musici wil toewensen. Er zit continuïteit in de Franse muziek en die zit niet alleen in een Franse slag.

 
Brahms: Serenates PDF Afdrukken E-mail
Na zijn prachtige cd-doos met alle symfonieën van Brahms komt Riccardo Chailly nu met een cd met Brahms' beide Serenades die men helaas veel te weinig hoort. De brahmsiaanse gemoedelijkheid en melancholieke zijn er al, maar ze worden prettig overvleugeld door een haydneske lichtheid en compactheid. Chailly benadrukt de humor, dirigeert ze uiterst transparant en stelt net als in de symfonieën de ritmische energie voor dan het raffinement in klankkleur. Het orkest is hetzelfde als in de symfonieën: het Gewandhausorchester Leipzig speelt schitterend.


 
Chopin: The Chopin Album PDF Afdrukken E-mail
De celliste Sol Gabetta is van vele markten thuis en speelt een celloconcert van Vivaldi even graag en goed als een nieuw stuk, speciaal voor haar geschreven door de Nederlander Michel van der Aa. Op deze cd bewijst ze haar kunnen in werken van Chopin: zijn schitterende, helaas enige Cellosonate, enkele pianostukken bewerkt voor cello en piano en werken van Chopins beroemdste tijdgenoot onder de cellisten: Franchomme. Chopins Cellosonate is veel grootser en klassieker dan zijn korte, veel romantischer werken voor pianosolosolo. Gabetta verenigt de romantische inslag vol expressieve vrijheden met een meer formele klassieke instelling. De pianist Bertrand Chamayou, die ik tot dusver alleen kende als een geweldige solist, blijkt ook een geweldige kamermuziekspeler.


 
Bach, Bach, Geminiani, Górecki, Reich en Scarlatti: Time present and time past PDF Afdrukken E-mail
Dat de revival van het klavecimbel na 1900 componisten ertoe bracht nieuwe muziek voor dit oude instrument te schrijven, was reeds bekend, maar de twee klavecimbelwerelden leefden vervolgens tamelijk gescheiden. Dat de oude en de nieuwe muziek echter gebaat zijn bij eenzelfde aanpak, weten nog maar weinigen. Mahan Esfahani speelt op zijn debuut-cd oude en nieuwe klavecimbelmuziek: enerzijds Bach en Geminiani, anderzijds Gorecki en Reich. De motoriek van moderne muziek past goed bij oude muziek en de kleine wendingen bekend uit het oude repertoire geven de nieuwe stukken onverwachte accenten. Het is verfrissend oude muziek eens niet te horen met een overdaad aan onberekenbare vrijheden en de nieuwe muziek met verrassingen die men kent uit de barok. Een weldadige verrijking is het!


 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende > Einde >>

Resultaten 71 - 84 van 106
spacer
 
Literaire Boekhandel Lijnmarkt - Lijnmarkt 17 - Utrecht
Copyright 2005-2008 Maurice Willemsen.
spacer